fbpx

14.11.2022

Rozwój e-commerce za granicą? Zacznij od Czech i Słowacji.

Rozwój e-commerce za granicą to trend, który co raz szybciej pojawia się w głowach właścicieli polskich sklepów internetowych, licząc od chwili założenia sklepu dla polskiej grupy docelowej, do momentu decyzji o wyjściu na rynek międzynarodowy. Często równo z tą decyzją, pojawia się długotrwały okres badania rynków ościennych, podczas którego zostaną wybrane kraje, od których zaczniemy swoją przygodę z crossborder e-commerce. Zgodnie z naszym 8-letnim doświadczeniem w branży, zachęcamy, aby na start przyjrzeć się dwóm ciekawym rynkom zbytu. Czechy i Słowacja - to około 16,15 milionów Obywateli Unii Europejskiej. Kraje z pozoru bliźniaczo podobne, ze względu na tożsamo brzmiące języki. Łączy je również wspólna historia i wspólne preferencje zakupowe, co w branży międzynarodowych zakupów online, zdarza się niezmiernie rzadko.

Czechy mogą pochwalić się największą liczbą sklepów internetowych w Europie, w przeliczeniu na wielkość populacji. Do końca 2021 roku zanotowano prawie 51 tysięcy sklepów internetowych w całym kraju. Obroty czeskiego e-commerce w 2022 roku osiągnęły już ponad 169 miliardów koron czeskich, a udział e-commerce w całkowitym obrocie detalicznym wynosi obecnie 13,5%. Z roku na rok wzrasta również liczba użytkowników Internetu, w ostatnich latach 2020 i 2021 Czesi zanotowali przyrost na poziomie 123 tysięcy osób, czyli 1,3% w górę.

Czescy konsumenci są przyzwyczajeni do bardzo wysokich standardów zakupowych, oczekują profesjonalizmu i dostosowania się do lokalnych warunków handlowych, w tym również komunikacji w języku czeskim. Zarówno krajowych jak i zagranicznych sprzedających, obowiązują te same zasady rynkowe, dlatego wchodząc ze sprzedażą do Czech, warto zainwestować w dobre tłumaczenia oraz domenę internetową z końcówką „cz”. Z punktu widzenia czeskiej społeczności, najważniejszym aspektem jest obsługa klienta w ich ojczystym języku. Dlatego kluczowym staje się fakt, aby pracownik obsługujący połączenia oraz maile zza czeskiej granicy, bezbłędnie komunikował się z lokalną społecznością. Na tym etapie warto przemyśleć kwestię outsourcingu biura obsługi klienta zagranicznego, dzięki czemu wysoka jakość komunikacji pójdzie w parze z optymalizacją kosztów i brakiem obciążeń zatrudnieniowych.

Słowacja pod względem populacji jest prawie o połowę mniejszym krajem niż Czechy, jednak drzemie w niej ogromny potencjał rozwoju e-commerce. Dowodem tego stwierdzenie są wyniki sprzedażowe branży e-handlu z ostatnich dwóch lat, gdzie w 2020 roku łączny obrót e-commerce wyniósł 1,75 miliarda euro, a w 2021 roku 2,59 miliarda euro, co stanowi bardzo dobry wynik w stosunku do liczby mieszkańców Słowacji, to jest 5,45 milionów osób. Równolegle z wynikami handlowymi wzrasta liczba słowackich internautów, która z roku 2020 na 2021 wzrosła o 111 tysięcy osób, czyli 2,4% w górę, natomiast wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 85%. Obecnie na Słowacji odnotowano prawie 16 tysięcy sklepów internetowych, a wynik ten stale rośnie, nawet 15% w skali roku.

Wchodząc na rynek słowacki warto zauważyć, że lokalna społeczność chętnie dokonuje zakupów w czeskich sklepach internetowych. Dlaczego tak jest? Po pierwsze – tożsamość językowa – Słowacy w dużym stopniu rozumieją język czeski, dlatego zakupy na czeskich witrynach internetowych nie stanowią dla nich większego problemu. Po drugie - różnice walutowe, które sprawiają, że zakupy w Czechach są najzwyczajniej tańsze i lżejsze dla europejskiego portfela. Ponadto należy przyznać, że Słowacja jest mocno rozwijającym się krajem pod względem e-commerce, a jej potencjał leży również w ogólnym rozwoju gospodarczym państwa. Wisienką na torcie jest słowacka waluta Euro, która sama w sobie mocno przyciąga polskich zarządców sklepów internetowych, dostrzegających korzyści w przelicznikach walutowych i konkurencyjnych cenach swoich produktów na terenie Słowacji.

„W dobie ogólnodostępnego Internetu, granice sprzedaży e-commerce zacierają się już nie tylko na płaszczyźnie krajowej, ale również międzynarodowej. Oznacza to, że nawet nowopowstały sklep internetowy z niewielkim wolumenem sprzedaży, w stosunkowo krótkim czasie może wypłynąć na szerokie wody swojej branży. Na rynku czeskim i słowackim znaczenie będzie miała nie tylko jakość produktów, ale nade wszystko ich cena oraz to w jaki sposób komunikujemy się z lokalną społecznością.” – mówi Michał Staręga, CEO i właściciel Paxy.

W kwestii wyborów zakupowych Czesi i Słowacy są mocno przywiązani do porównywarek cenowych. Konkurencyjność ceny na tych rynkach wydaje się być szczególnie ważna, tak samo jak certyfikaty autentyczności produktów markowych, czy certyfikaty jakości wyrobów medycznych lub sprzętu elektronicznego. Jednymi z najchętniej wybieranych porównywarek cenowych są Heureka, Zbozi.cz, Sklik.cz, a najbardziej popularne marketplace’y to Mall.cz, Aukro.cz i Alza.cz.

Ogromnie ważnym czynnikiem zakupowym w tym regionie Europy jest czas dostawy, który nie powinien przekraczać 72 godzin, podczas gdy standardem są przesyłki w 24 i 48 godzin. Jeśli dostawa jest darmowa lub koszty przesyłki są niskie, Czesi i Słowacy akceptują również dłuższy czas dostawy, maksymalnie do 5 dni roboczych.

„Wskazane rynki, mimo zbliżonych preferencji zakupowych konsumentów, różnią się pod względem logistycznym i końcowych sposobów dotarcia do samego klienta. Dlatego Paxy oferuje zarówno dostarczanie przesyłek zagranicznych w niskiej cenie, wsparcie w wejściu na rynek docelowy, jak również pełną obsługę Contact Center w relacji z klientem zagranicznym.” – dodaje Michał Staręga, CEO i właściciel Paxy.

Bardzo istotnym aspektem, mocno podkreślanym przez lokalną społeczność Czech i Słowacji, są krajowe wersje sklepu internetowego z lokalną obsługą klienta. W Czechach w 2020 roku tylko 23% kupujących w Internecie wybrało towar z zagranicznego sklepu online, dlatego jeszcze przed startem ekspansji warto skupić się na bardzo dobrym przetłumaczeniu sklepu internetowego, zgodnie ze standardami wybranych rynków. Uwagę czeskich i słowackich konsumentów w procesie zakupowym, przykuwa również metoda płatności – najczęściej i najchętniej wybierana jest płatność za pobraniem, która stanowi tak zwane „must have” w przypadku ekspansji e-commerce do Czech i na Słowację.

Ostatnim ważnym punktem w drodze do sprzedaży e-commerce za południową granicą Polski, są zwroty, które w dobie dynamicznego rozwoju e-handlu, stają się częstą kartą przetargową w komunikacji z odbiorcą końcowym. Kupujący są zachęcani bezpłatnymi zwrotami, które w przypadku konieczności odesłania produktów, w całości pokrywa dany sklep internetowy. Jeśli natomiast zapłata za przesyłkę zwrotną spada na czeskich lub słowackich konsumentów, ważny będzie dla nich lokalny adres do zwrotu lub załączona etykieta zwrotna. Wszystkie te informacje powinny zostać bardzo czytelnie podane w sklepie i dostępne podczas procesu zakupowego oraz zwrotnego.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację e-commerce z Paxy - 503 866 505, https://www.paxy.pl/kontakt/